INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Baltazar Łabęcki  

 
 
2 poł. XVI w. - 1645
Biogram został opublikowany w 1973 r. w XVIII tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Łabęcki (Łabenski, Łabentski, Labenscius) Baltazar (zm. 1645), kaznodzieja i pisarz kalwiński, superintendent dystryktu wileńskiego. Pochodził z Prus Książęcych. Nie wiadomo, gdzie się kształcił. Początkowo był najprawdopodobniej kaznodzieją nadwornym Krzysztofa Radziwiłła, hetmana polnego lit., i wraz z nim uczestniczył w synodzie prowincjonalnym wileńskim w r. 1624. Z polecenia tegoż synodu brał następnie ze swoim patronem udział w przekazywaniu spraw zborów kalwińskich ich nowemu obrońcy Józefowi Pietkiewiczowi przez dotychczasowego aktora Pawła Progulbickiego. W r. 1634 synod prowincjonalny powołał go na kaznodzieję zboru wileńskiego. T. r. brał Ł. udział w konwokacji generalnej we Włodawie, w r. 1635 wszedł do grona ministrów i superintendentów litewskich przygotowujących do druku Biblię wraz z objaśnieniami trudniejszych miejsc. Na synodzie prowincjonalnym w Wilnie w r. 1636 obrano Ł-ego superintendentem dystryktu wileńskiego.

Kazania Ł-ego cieszyły się dużą popularnością. Niektóre zostały ogłoszone drukiem (w drukarni Jana Kmity w Lubczu), jak np. wygłoszone na pogrzebach członków wileńskiej rodziny Winholdów: Memoria Winholdiana (1635), Medytacje rodzicielskie w chorobie i po śmierci dziatek i Nadzieja sprawiedliwych w śmierci wywiedziona (1638). Kazania pogrzebowe Ł-ego nie były panegirykami rozpamiętującymi zasługi zmarłych. Zajmował się w nich Ł. rozważaniami natury teologicznej, poruszając przede wszystkim takie problemy, jak kalwińskie pojęcie pokuty, wiary usprawiedliwiającej i chrześcijańskiej śmierci. Największy zbiór kazań Ł-ego wyszedł w r. 1638 (także w Lubczu u Kmity), pt. Anatomia conscientiae to jest rozebranie i roztrząśnienie sumienia człowieczego. Zawiera 23 kazania wygłoszone w zborze wileńskim. Napisane ładną, czystą i jędrną polszczyzną, wolne od makaronizmów i pozbawione akcentów polemicznych w stosunku do innych wyznań, dawały systematyczny wykład zasad życia chrześcijańskiego z punktu widzenia kalwińskiej nauki o zbawieniu, opatrzności i predestynacji. Ł. przełożył także z języka niemieckiego książkę Ludwika Baily, pt. „Praxis Pietatis”, wydaną na polecenie synodu wileńskiego w r. 1632 pt. „Ćwiczenia się w pobożności”.

Ł. brał aktywny udział w zabiegach o ujednolicenie obrządku kalwińskiego. W r. 1639 uczestniczył we wspólnej z kalwinistami małopolskimi konwokacji w Orli, zwołanej w celu przyjęcia nowej, poprawionej agendy. W jesieni t. r. został Ł. oskarżony, wraz z innymi członkami zboru wileńskiego, o udział w strzelaniu z łuku do wizerunku św. Michała na frontonie kościoła Bernardynek, co miało miejsce 4 X i dało początek poważnym zaburzeniom wyznaniowym oraz stało się podstawą do zniesienia zboru kalwińskiego w Wilnie. Mimo iż zeznania Ł-ego, potwierdzone przez świadków i poparte wizją lokalną przeprowadzoną przez specjalną komisję, wykazały jego niewinność w tej sprawie, został on wyrokiem sejmowym z 21 VII 1640 uznany za sprawcę napaści. Aby uniknąć nieuchronnego procesu i kary śmierci, Ł. uciekł do Prus Książęcych, zaopatrzony m. in. w list polecający od Krzysztofa Radziwiłła do elektora brandenburskiego Jerzego Wilhelma. W listach pisanych z Królewca do różnych osób prosił Ł. o umożliwienie mu powrotu do kraju, całą nadzieję pokładając w Radziwiłłach. Zmarł na wygnaniu w r. 1645. Pozostawił syna Jana, również kaznodzieję kalwińskiego.

 

Estreicher; Enc. Org.; Kawecka-Gryczowa A., Korotajowa K., Krajewski W., Drukarze dawnej Polski od XV do XVIII wieku, Z. 5: Wielkie Księstwo Litewskie, Wr.–W.–Kr. 1959 s. 128–9, 131; Boniecki; – Dürr-Durski J., Daniel Naborowski. Monografia z dziejów manieryzmu i baroku w Polsce, Ł. 1966; Łukaszewicz J., Dzieje kościołów wyznania helweckiego w Litwie, P. 1842–3 I 231–3, II 208–11; Macherzyński K., Historia wymowy w Polsce, Kr. 1858 II 525–6; Maciejowski, Piśmiennictwo pol., III 796–7; Merczyng H., Czterokrotne zburzenie zboru, dołączone do: Gizbert-Studnicki w., Zarys historyczny wileńskiego kościoła ewangelicko-reformowanego i jego biblioteki, Wil. 1932 s. 27; Tworek S., Starania o ujednolicenie obrządku kalwińskiego w Polsce XVII wieku, „Odr. i Reform. w Pol.” T. 16: 1971 s. 127, 133; Zwolski B., Sprawa zboru ewangelicko-reformowanego w Wilnie w latach 1639–41, Wil. 1936; – Węgierski A., Libri quatuor Slavoniae reformatae, Amstelodami 1679 s. 259, 441; Zbiór pomników reformacji kościoła polskiego i litewskiego, S. IV z. 2, Akta synodów prowincjonalnych jednoty litewskiej 1611–1625, Wil. 1915; – AGAD: Arch. Radziwiłłów, Dział VIII nr 713 s. 220; B. Lit. Akad. Nauk w Wil.: F. 40 ERS–1136 s. 10–11, 22, 32, F. 40 ERS–1157 s. 122, 207, 413, 423, 430, 444.

Stanisław Tworek

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.